Osoby uprawiające kolarstwo szukają jak najbardziej aerodynamicznej pozycji, która zmniejszy opór powietrza i tym samym w korzystny sposób wpłynie na osiągane przez nich wyniki czasowe. Urządzeniem, które ma pomóc w osiągnięciu bardziej opływowej sylwetki w czasie jazdy rowerem, jest rodzaj nakładki na kierownicę roweru, powszechnie określany mianem lemondki (nazwa pochodzi od nazwiska kolarza Grega LeMonda, który użył tego typu nakładki po raz pierwszy podczas jazdy na czas w Tour de France, w 1989 roku). Rozwiązania tego typu są dziś powszechnie stosowane podczas jazdy na czas przez kolarzy na całym świcie. Ze względu na wymuszoną przez konstrukcję lemondki pozycję siedzenia, sylwetka kolarza nabiera bardziej opływowego kształtu, zmniejszają się opory powietrza i łatwiej wykręcać lepsze wyniki czasowe. lemondka na triathlonLekka lemondka na triathlon to kolejne z popularnych zastosowań tego typu sprzętu. Warto pamiętać, że miłośnicy triathlonu korzystali z tego typu urządzeń jeszcze zanim stały się one popularne w świecie kolarstwa szosowego. Cel zastosowania takiego rozwiązania w triatlonie, zwłaszcza na krótszych dystansach, jest oczywisty. Gdy zawodnik ma do przejechania na rowerze dystans zaledwie kilkunastu-kilkudziesięciu kilometrów (dystans olimpijski to dziś 40km jazdy rowerem) każda sekunda wydaje się cenna. Poza tym jazda rowerem w triatlonie to w pewnym sensie rodzaj jazdy indywidualnej na czas. Tutaj zawodnik nie ma szans na ukrycie się przed wiatrem w peletonie. Dzięki możliwości przyjęcia bardziej aerodynamicznej postawy, jazda staje się łatwiejsza i mniej obciążająca dla triathlonisty, choć może nie do końca wygodna. Dzisiaj lemondka na triathlon cieszy się również coraz większym powodzeniem wśród zwykłych rowerzystów. Taka dodatkowa nakładka na kierownicę pozwala od czasu do czasu zmieniać pozycję w czasie jazdy, co wpływa na komfort podróży, zwłaszcza wtedy, gdy do pokonania mamy nieco większy dystans. Jazda z lemondką w wyraźny sposób zwiększa również komfort jazdy podczas silnych wiatrów, a także wtedy, gdy mamy możliwość rozpędzenia się do większej prędkości, na dłuższym, prostym odcinku drogi.